Az ügy rövid leírása
A halálesetet anyakönyvezéséhez az illetékes anyakönyvvezetőnél be kell jelenteni. A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek.
Az intézetben történt halálesetet az intézet vezetője jelenti be.
Az intézeten kívül halálesetet az elhalttal egy lakásban élő vagy az elhalt hozzátartozója, illetőleg az jelenti be, aki a halálesetről tudomást szerzett.
Hivatalból kell anyakönyvezni a születést és a halálesetet, ha bejelentésre kötelezett nincs vagy a kötelezett a bejelentést elmulasztotta. Ilyen esetben az anyakönyvvezető gondoskodik a szükséges adatok beszerzéséről.
Milyen adatokat kell megadni?
Az elhalt:
– neme,
– születési családi és utóneve, házassági neve,
– születési helye,
– személyi azonosítója, annak hiányában születési idő (év, hó, nap),
– apjának születési családi és utóneve,
– anyjának születési családi és utóneve,
– életben levő házastárs vagy bejegyzett élettárs születési családi és utóneve, házassági neve,
– személyi azonosítója, annak hiányában születési idő (év, hó, nap),
– ha házas vagy bejegyzett élettárs volt, utolsó házasságkötésének vagy bejegyzett élettársi kapcsolata
létesítésének helye, ideje (év, hó, nap),
– állampolgársága.
A haláleset bejelentésekor az anyakönyvvezető részére át kell adni az elhalt magyar állampolgár személy-azonosításra alkalmas okmányát, személyi azonosítóját és lakcímét igazoló hatósági igazolványát, az orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítványt, az elhalt születési anyakönyvi kivonatát és a családi állapotát igazoló okiratot.
A Magyarországon bevándoroltként, letelepedettként vagy menekültként élt személy személyazonosító ok-mányait, személyi azonosítóját és lakcímét igazoló hatósági igazolványát, a családi állapotát tanúsító ok-iratát, továbbá az orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítványt az anyakönyvvezetőnek át kell adni.
Az anyakönyvvezető az okmányokat bevonja.
Letelepedett és menekült státussal nem rendelkező nem magyar állampolgár halálesetének bejelentésekor az elhalt személyazonosításra alkalmas okmányait, továbbá az orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítványt az anyakönyvvezetőnek át kell adni.
Az anyakönyvvezető az elhalt személy átadott személyazonosító igazolványát és a személyi azonosítóját és lakcímét igazoló hatósági igazolványát átlyukasztással – a könyv formátumú személyazonosító igazolvány esetén az adatoldalakon elhelyezett érvénytelen bélyegzőlenyomattal – érvényteleníti. Hamis vagy meg-hamisított okmányt visszaadni nem lehet. Az anyakönyvvezető az általa érvénytelenített okmányokat erre irányuló kérelem esetén visszaadja az elhalt személy hozzátartozójának. Az anyakönyvvezető az általa érvénytelenített okmányok okmányazonosítóját, a vissza nem igényelt érvénytelenített okmányokat, és a további személyazonosság igazolására alkalmas okmányokat soron kívül, de legkésőbb 3 napon belül továbbítja a haláleset helye szerint illetékes járási hivatalnak.
Ügyintézés határideje: azonnal
(Az anyakönyvezést – az esemény időpontjától számítva – legfeljebb harminc napra el lehet halasztani, ha a születés vagy a haláleset bejelentésekor valamennyi anyakönyvi adat nem áll rendelkezésre, és a hiányt előreláthatólag pótolni lehet. Az anyakönyvvezető a hiányzó adatok pótlására hivatalból intézkedik, illetőleg az elhalt hozzátartozóit erre felszólítja.
Az anyakönyvezés elhalasztásáról az anyakönyvvezető a bejelentőnek igazolást ad.
Vonatkozó jogszabályok
a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 97-98. §, 99. §, 102. §, 100. § (1) bekezdés c) pont, (2) bekezdés
a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 36.§, 102. §, 99. §, 97-98. §
az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 7-11. §, 13. §, 1. melléklet d) pont, 61. § (1) bekezdés, 63.§, 77. §,